Talent en ambitie:Maatschappelijk werker worden!

Geboortejaar: 1998

Ondersteuning: 3375 euro.

Voor: Afronden opleiding Maatschappelijk Werk met specialisatie Ontwikkelingskunde aan universiteit Rafael Landívar in Escuintla. .

Periode: 2020-2022.

Status: Verloopt volgens plan.

Financiering
Uit de aanvraag (juni 2020):
"Ons gezin bestaat uit mijn vader, mijn moeder en vier kinderen waarvan wie ik er een ben. Mijn oudste zus heeft al een eigen gezin. Mijn oudste broer is de enige met betaald werk in ons gezin en hij zorgt voor het inkomen. Mijn jongste zusje werkt thuis en helpt mijn moeder in de huishouding.Zelf heb ik geen betaalde baan. Ik heb wel geprobeerd om met een klein beginkapitaaltje een eigen bedrijfje op te zetten. Ik vervaardig parfums en verkoop het product aan buren en studiegenoten. Met de opbrengst betaal ik een deel van mijn studie.
Onze gemeenschap El Naranjo ligt op ongeveer 15 kilometer van Santa Lucía. De laatste tijd is hier de onveiligheid toegenomen vanwege de aanwezigheid van de georganiseerde misdaad en de drugshandel."
Ambitie/droom:
"Ik droom er van me als mens te ontwikkelen en dat op veel vlakken. Ik wil graag een persoon zijn met goede normen en waarden en wil een gezin stichten waar liefde heerst en God een plaats heeft. Op sociaal vlak wil ik me inzetten voor een vreedzame samenleving waar de mensenrechten geëerbiedigd worden.
Op het vlak van mijn studie wil ik een academisch niveau bereiken waardoor ik strategieën kan ontwerpen om conflicten op te lossen en plannen te maken voor de economische vooruitgang van onze gemeenschap. Daarom heb ik bij mijn studie Maatschappelijk Werk gekozen voor de specialisatie Ontwikkelingsstrategieën."
September 2020:
Verslag 7e semester (januari - juni 2020):
Op 25 februari 2020 riep de president van Guatemala de noodtoestand uit vanwege de corona epidemie. Als gevolg hiervan werden alle fysieke activiteiten op universiteiten zoals colleges en tentamens opgeschort. Ook de Universidad Rafael Landívar, regio Escuintla stapte op dat moment over op een vorm van online onderwijs in de vorm van virtuele platforms (Portal Estudiantil). De colleges werden vanaf dat moment verzorgd middels videoconferenties; de docenten gaven daarbij telkens aan welke opdrachten door de studenten moesten worden uitgevoerd en er werd een link geactiveerd om de gemaakte opdrachten in te leveren en tentamens te maken. Op die manier kon, ondanks de ernstige beperkingen als gevolg van COVID-19, het academisch onderwijs alsnog doorgang vinden."

Sociaal engagement in corona tijd:
"Ik woon in de gemeenschap van El Naranjo en als onderdeel van mijn sociaal engagement als student ben ik lid van de Gemeenschapsraad voor de Ontwikkeling COCODE van El Naranjo. Ik neem in dat verband deel aan de wekelijkse bijeenkomsten. Vanaf het moment dat door de regering de noodtoestand werd uitgeroepen hebben we als Gemeenschapsraad alle maatregelen getroffen die nodig zijn om de bewoners van El Naranjo te beschermen. De belangrijkste maatregelen waren het controleren van alle toegangswegen tot El Naranjo en desinfecteren van personen, vervoersmiddelen en publieke ruimten zoals winkels, straten, sportterrein en plekken waar veel mensen en veell jongeren samenkomen."

Januari 2021:
Verslag 8e semester (juli - december 2020)
Aan het begin van de tweede cyclus van 2020 beëindigde de regering van Guatemala de noodtoestand die was uitgeroepen vanwege de effecten van de Covid-19 pandemie. Ondanks dat een aantal beperkingen werd opgeheven, werden de universitaire lessen gegeven via virtuele ‘platforms’ die toegang geven tot gepersonaliseerde profielen van de student, studiematerialen (boeken, teksten, presentaties, video’s etc.) en naar links met videoconferenties. Hierbij werd overgeschakeld op Microsoft Teams, wat veel problemen gaf doordat het een goed internetverbinding vraagt die in de thuissituatie vaak niet beschikbaar is. Aris liet de lessen geregeld voor wat ze waren en probeerde de belangrijkste stof zelfstandig te leren. "
Sociale activiteiten:
"Als lid van de Gemeenschapsraad van het gehucht El Naranjo, bij Santa Lucía Cotzumalguapa, heb ik deelgenomen aan verschillende activiteiten gericht op gemeenschapsontwikkeling:
• Coördinatie en ondersteuning bij het realiseren van een schoonmaakdag en het opruimen van een illegale vuilstortplaats in de bossen.
• Coördinatie en ondersteuning bij het verkrijgen van een vaste vuilniswagen voor de gemeenschap, via een bedrijf dat het afval bij de mensen thuis ophaalt.
• Coördinatie en ondersteuning bij een actie voor het herbebossen in alle beschermde bospercelen in de gemeenschap. Die actie richtten we ook op de gemeente van Santa Lucía, waarbij het ging om donatie van bomen en zaaigoed. Dit deed ik als lid van de gemeenschapsraad maar ook als beursstudent die zich betrokken voelt bij de eigen gemeenschap.
"
September 2021:
Verslag 9e semester (januari - juli 2021)
Bij het begin van 2021 namen de besmettingen vanwege Covid-19 flink toe en werden de universitaire lessen ‘virtueel’ voorgezet, met de daar aan verbonden internetproblemen voor Aris. Door een extra financiele bijdrage van de Talent foundation PvT kon een laptop worden aangeschaft. Het veldwerk, dat normaliter verricht zou moeten worden en dat belangrijk is voor het leerproces, konden maar beperkt worden uitgevoerd. Als alternatief organiseerde Aris met zijn werkgroep in april-mei zelf audits bij de Afdeling Bevalling en Kraamzorg van het Regionale Ziekenhuis van het departement Escuintla.
Januari 2022:
Verslag 10e semester (juli -december 2021)
Net als vorig semester werden de lessen gegeven via virtuele platforms die in de loop van dit semester perfect werkten. Daarnaast bood de universiteit virtuele cursussen voor het gebruik en beheer van de platforms. Op deze manier werden de virtuele middelen ten volle benut en waren er nauwelijks nog minpunten op het gebied van technologische apparatuur.
Ik moest dit jaar mijn beroepspraktijk met supervisie (PPS1) doen om daarmee dit onderdeel van mijn studie af te ronden. Door verschillende oorzaken is dat helaas niet gelukt. De universiteit gaf aan dat ik het praktijkgedeelte nu in het eerste semester van 2022 moet uitvoeren. Ik had gehoopt eind 2021 dit onderdeel van mijn studie te kunnen afronden, maar helaas moet ik dus volgend jaar doorgaan om het af te maken.